onsdag 18 december 2013

Kyckling och fänkâlsgryta

December mânad har gâtt i fänkâlens tecken. Det är nâgot nytt för mej, vanligtvis använder jag inte sâ ofta fänkâl men jag har upptäckt att det är gott och inte sâ dyrt. Ät ät ät ! Här kommer ett recept pâ en kyckling och fänkâlsgryta som jag hittade i en Pirkkatidning.

400 g kycklingfiléer
olivolja
1-2 tsk chilikrydda
1 fänkâl
2 lökar
2 dl vitt vin
400 g krossade tomater
1 vitlök
2 dl vatten
lagerblad
1 tsk torkad timjan
1 msk maizena
salt

Skär kycklingfiléerna i mindre bitar och bryn dem i en gryta. Krydda kycklingen med chilikryddan.
Dela fänkâlen och skär den i klyftor. Skala och klyfta lökarna, skala vitlöken och skiva den. Lât fänkâlen och lökarna koka i stekskyn.
Tillsätt vin och krossad tomat. Skölj ur tomatburken med vatten och häll det i grytan. Smaksätt med lagerblad och timjan. Koka upp och lât sjuda under lock i ca 25 min.
Strö 1 msk maizena i grytan och rör om. Lât sjuda ytterligare 5 min.
Salta vid behov och servera med ris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar