onsdag 2 januari 2013

Majsknäcke

Har ni ocksâ ätit för mycket över jul? Det har i alla fall jag. Det värsta är att nu har min magsäck utvidgats och jag är hungrig konstant. Jag tänkte i alla fall, som sâ mânga andra, att januari skulle bli en hälsosammare mânad. Jag startar därför âret med ett hälsosamt recept : knäckebröd pâ majsmjöl.

Det här behöver du:

2 dl majsmjö
1 dl solrosfrön
1/2 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1/2 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
1 tsk salt 


Värm ugnen till 150 grader. Blanda alla torra ingridienser. Tillsätt olja och vatten och rör ihop. Klicka ut smeten på bakplåtspapper och lägg ytterligare bakplåtspapper ovanpå och kavla ovanpå pappret så att smeten trycks ut till en tunn platta. Grädda i mitten av ugnen ca 40 minuter eller tills brödet fått fin färg och känns skarpt. Låt kallna och bryt sedan i mindre bitar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar