söndag 1 juni 2014

Äppelkompott med kanel

I Singapore ställde vâr vän och värd sej och gjorde äppelkompott pâ söndag morgon. Det fick mej att inse hur enkelt det är och gott. Det gâr bra att servera till efterrätt, med morgongröten eller naturell yoghurt.

Idag pâ marknaden köpte jag ett kilo äpplen och sen ställde jag mej och gjorde veckans äppelkompott. I vanliga fall räcker det en hel vecka och vi är tvâ.

Skala äpplena och skär dem i bitar. Lägg dem i en stor kastrull med lock. Tillsätt vatten, ca 5 dl, râsocker (ca 2-3 msk). Lât smâkoka under lock ca 30 min. Ta bort locket, rör om med en träslev och ha sönder äppelbitarna. Lât vattnet förângas. Tillsätt kanel enligt smak, jag älskar det sâ jag lägger alltid i alldeles för mycket. Sen är din kompott klar, lägg den i smâ glasburkar sâ du kan ta fram när du känner för.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar