söndag 8 juni 2014

Fisksoppa pâ saffran

Förra gângen jag bjöd pâ en fisksoppa med saffran var det i klassisk nordisk stil. Den här gângen blir den ocksâ saffransdoftande men i fransk stil, utan potatisar och mixad istället för att lämna bitarna. I Frankrike tycker man om att mixa sina soppor och dom tittar ofta konstigt pâ en om man äter soppor med bitar av potatis och fisk.

Tid: 45 min
Personer: 4-6

500 g fisk (jag tog torsk och lax)
2 tomater
1 stor lök
1 vitlöksklyfta
2 msk olivolja
1 nypa saffran
salt och peppar

Skala och hacka löken. Koka upp tomaterna sâ att de gâr lättare att skala. Skär köttet i tärningar. Skala och pressa vitlöken. Stek löken och tomaterna i olivolja i en gryta eller stor kastrull ca 5 min. Tillsätt 1 liter vatten, salta och peppra. Pressa i vitlöken och lât koka upp. Tillsätt sedan fisken och lât koka ca 30 min. Mixa soppan och sila den. Tillsätt saffran och dekorera med dill. 


Vad har jag annars haft för mej den senaste tiden? Jo jag har gjort premiär pâ hästryggen förra helgen. Jag gjorde en kompis sällskap pâ en hästpromenad i Rabmouillet skogen. Mycket trevligt men jag kan fortfarande känna av rumpontet. Helt klart att man inte använder samma muskler som dâ man spelar fotboll. Speciellt dâ vi efter 45 min skulle försöka oss pâ att trava (kan tilläggas att jag var enda nybörjaren). Instruktörerna trodde stenhârt pâ min travtalang, dom sa bara "det är lätt som en plätt skall du se, du behöver bara tänka ett, tvâ, ett, tvâ". Jag trodde jag skulle dö, jag flög som en handske pâ hästryggen. Men jag kom hem helskinnad trots allt och skulle gärna göra det igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar