fredag 24 oktober 2014

Jättecookie

Pâ jobbet är vi ganska mânga som gillar att koka o baka. Diskussionerna pâ lunchpauserna kretsar alltsâ ganska ofta kring mat, kakor, recept, tips osv. En av mina kollegor som älskar att baka tipsade mej om det här receptet : ett jättecookie eller en cookie som leker kaka. Jag var lite skeptisk i början för jag har ingen riktig ugn bara en mikro som gâr att använda som ugn. Jag gjorde dock ett försök och den blev riktigt god. Min kunde dock ha varit lite tjockare tyckte jag. 


Ingredienser:

180 g mjöl
1 tsk bakpulver
180 g râsocker
120 g rumstempererat smör
1 ägg
150 g choklad enligt smak (min favorit är mörkchoklad sâ det fick bli det)

Vär ugnen till 180°c.
Blanda smöret och sockret väl och tillsätt sedan ägget. Vispa. Blanda mjölet och bakpulvret och tillsätt det sedan i smeten. Hacka chokladen i smâ bitar och tillsätt den. Blanda. 

Häll smeten i en kakform och grädda i 25 min tills ytan fâtt en skorpa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar