måndag 17 december 2012

Köttgryta med kastanjer


Här i Frankrike är det kastanjeperiod just nu och man äter ocksa mycket kastanj till jul ! Jag tycker mycket om kastanjer, men jag använder dem inte mycket i min matlagning för att :

1. Jag glömmer bort dem
2. Eftersom vi i Norden inte gör sâ mycket mat med kastanjer sâ är jag inte sâ van att använda dem.

Ikväll har jag gjort en gryta med griskött och kastanjer.

Det här behöver du :

600 g griskött skuret i bitar
500 g kastanjer pâ burk
7 schalottenlökar
3 champinjoner
2 vitlöksklyftor
4 dl köttbuljong
2 msk mjöl
salt och peppar
lagerblad
timjan

Bryn köttet och lökarna i en gryta. (jag använde en stekpanna i brist pâ ordentlig gryta)

Tillsätt mjölet, stek i 1 min och häll över buljongen. Salta, peppra, tillsätt kryddorna och koka pâ svag värme i 1 timme.


Tillsätt champinjonerna och kastanjerna och koka i ytterligare 30 min! Smaklig mâltid !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar