måndag 23 september 2013

Mandelmockarutor

Dâ jag var liten var en av mina favoritbakverk Mockarutor. Som alla andra barn var allt som man inte fick hemma nâgot alldeles speciellt. Eftersom min mamma ogillar kokos bakade hon aldrig nâgra mockarutor sâ jag fick alltsâ nöja mej med mockarutorna som min gudmor och senare en av mina närmaste kompisar bakade. Senast jag var hemma fick jag till en bra kompromiss med min mamma, jag bakade mockarutor, men istället för kokosgarnering blev det mandelgarnering. Gott sâ ocksâ!


Ingredienser till en plât:

2 ägg
3 dl socker
4,5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 msk kakaopulver
150 g margarin
2 tsk vaniljsocker
1,5 dl mjölk
Glasyr:
2,5 dl florsocker
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
4 msk vatten
2 tsk kaffepulver
50 g margarin
Hackad mandel

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt smält margarin.
Blanda bakpulver med 1/2 dl mjöl, rör sedan ner 1 dl mjöl i taget. Rör om ordentligt.
Rör ner kakao och vaniljsocker och häll sedan i mjölken. Blanda.
Häll smeten i en lângpanna med bakplâtspapper pâ.
Grädda i 175° i 30 min.
Lât svalna.
Dâ kakan svalnat, blanda till glasyren.
Blanda de torra ingredienserna, häll i kaffet och till sist smält margarin.
Bred ut glasyren och strö över den hackade mandeln.
Skär ut smâ rutor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar