onsdag 27 mars 2013

Ris med sidfläsk och tomater

Om ni inte förstâtt det ännu sâ är de snabba vardagsrecepten mina favoriter. Jag kommer oftast hem sent frân jobbet sâ jag har verkligen inte lust att laga mat hela kvällen och äta vid 22. Ändâ vill jag gärna koka för annars blir det lätt att man äter hämtmat var och varannan dag och det är ju inte speciellt hälsosamt som vi alla vet. Här kommer alltsâ ännu ett recept i kategorin enkelt och snabbt. 

Det här behöver du för att göra ris med sidfläsk och tomater

Olivolja
2 purjolökar
1 vitlöksklyfta
200 g sidfläsk
400 g krossade tomater
250 g lângkornigt ris
7,5 dl kycklingbuljong
salt och peppar
persilja

Hetta upp oljan i en kastrull och stek purjon, vitlöken och sidfläsket (skuret i bitar) pâ medelhög värme i nâgra minuter. När sidfläsket börjar bryna, tillsätt tomaterna och riset och stek 1 min under omrörning.

Häll i kycklingbuljongen, salta och peppra. Täck med lock och lât smâkoka i 12-15 min tills buljongen förângats. Ta av kastrullen och lât vila under lock i 10 min. Rör om och garnera med persilja. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar