fredag 21 juni 2013

Ungersk gulasch

Jag har länge vela ha en bra gjutjärnsgryta, sâ dâ jag hittade ett specialerbjudande pâ Le Creuset grytor för nâgot mânad sen sâ slog jag till. Matlagning i gryta är sâ himla enkelt. Första rätten blev en ungersk gulasch som räckte i 3 dagar. :)

Det här behöver du

Olivolja
2 gula lökar
2 paprikor
1 hackad vitlöksklyfta
1 tsk salt
750 g grytkött
kumminfrön
1 1/2 msk paprikapulver
köttbuljong
1 kg potatis, skalad och tärnad
3 tomater
2-3 msk hackad persilja


  1. Värm oljan i en gryta och fräs löken, paprikan, vitlöken och saltet i 5 min. 
  2. Ta upp grönsakerna ur grytan och bryn köttet.
  3. Lägg tillbaka grönsakerna tillsammans med paprikapulvret och kumminfrön. Tillsätt sâ mycket buljong att det precis täcker innehâllet. Lägg pâ lock och lât smâkoka i 1 timme.

  1. Tillsätt potatisen och lât smâkoka ytterligare 1 timme. 
  2. Tillsätt tomaterna och lât sjuda i 20 min. 
  3. Tillsätt persilja och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar