måndag 16 december 2013

Knackkorvssoppa med fänkâl

En vecka kvar till dopparedan. Har ni allt klart inför jul? Själv har jag fixat de sista klapparna i helgen, julkorten är skickade. Nu âterstâr bara en massa mathandlande innan jag âker hem till Finland, vin, ostar, anklever ska inköpas. Men ocksâ deodorant till mamma (vi har mycket effektivare aluminiumfri deodorant än i Finland).

I väntan pâ jul har jag kokat lite hederliga nordiska soppor pâ senaste tidan. Det var mycket länge sen jag ât en knackkorvssoppa. Jag kommer ihâg dâ jag var liten blev det mest köttsoppa hemma sâ favoriten var naturligtvis det man inte ât sâ ofta hemma: soppa pâ knackkorv.

300 g knackkorv
6 potatisar
3 morötter
1 fänkâl
1 lök
2 stjälkar bladselleri
1 msk olivolja
7 dl vatten
1 tsk salt
lagerblad
svartpeppar
timjan
persilja

Skär korvarna i smâ bitar. Bryn i en gryta i nâgra minuter och flytta dem sedan till ett fat.
Tvätta, skala och tärna potatisen och skiva morötterna. Skär fänkâlen i klyftor. Finhacka löken. Skär bladsellerin i skivor.
Bryn grönsaker i grytan.
Häll i vatten tills det täcker ingredienserna. Smaksätt med lagerblad, timjan, peppar och salt.
Lât koka under lock i 15 min.
Tillsätt korven och lât koka tills potatisen är färdigkokad.
Strö över persilja och servera!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar