söndag 29 december 2013

Pumpagratäng med spenat

Pumpan är verkligen en grönsak som hör till hösten och vintern. Om jag inte minns helt fel odlde min morfar pumpor dâ jag var riktigt liten men jag har inget minne av att ha ätit dem. Jag har varit väldigt dâlig pâ att använda den i matlagningen fastän det egentligen är väldigt enkelt och framför allt väldigt gott. För nâgra veckor sedan försökte jag mej pâ min sambos mammas pumpagratäng med en lite personlig touch. 



1 pumpa
200 g färsk spenat
olivolja
2 dl grädde
riven ost och parmesan
1/2-1 tsk mald muskot
salt och peppar

Skär pumpan i smâ bitar och stek den under lock pâ medelhög - svag värme tills bitarna mjuknar.
Blanda grädde, muskot, salt och peppar. 
Blanda pumpan med spenaten i en ugnsfast form.
Häll över grädden och strö över osten.
Gratinera i 200°c i 20-30 min.

Jag serverade stekt kyckling och lök till. 
400 g kycklingfiléer
2 lökar
2 dl kycklingbuljong
2 vitlöksklyftor
persilja

Skär kycklingfiléerna i mindre bitar.
Skär löken i klyftor.
Bryn kycklingen.
Stek lökarna i medelhög värme tills de mjuknar.
Tillsätt buljongen och lât smâkoka i 10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar