söndag 8 december 2013

Lussekatter pâ torrjäst

Jag försöker fâ till lite julkänsla här i snöfattiga Paris. Första steget var att tillverka lite juldynor.


Sen fortsatte jag med lite lussekattsbakning. Jag försökte med pâ lussekatter förra âret ocksâ men det blev ingen succé, dom blev hârda som sten. Troligen berodde det pâ att jag inte bakat med torrjäst förut sâ jag visste inte riktigt hur man skulle gâ tillväga. Den här gângen blev det lite bättre även om jag hade dem lite för länge i ugnen sâ de blev lite torra. Receptet hittade jag pâ icakuriren.se men bytte ut jästen mot torrjäst eftersom vanlig jäst är svâr att hitta här. 


1/4-1/2 g saffran
30 g torrjäst eller 50 g vanlig jäst
2 dl ljumt vatten
4 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
150 g smör
4 msk socker
5-6 ägg
1,1 l vetemjöl
1/2 ägg till pensling
russing till dekoration

Lös jästen och saffran i vattnet. (om du använder torrjäst bör du lâta det dra i 15 min innan du blandar i andra ingredienser)
Rör i 4 dl mjöl och salt. Blanda tills degen fâtt en jämn konsistens. Lât den jäsa i 45 min under bakduk.

Värm ugnen till 250°c.
Rör smöret och sockret smidigt. 
Vispa upp äggen och arbeta in dem i degen växelvis med smöret och mera mjöl.
Knâda degen smidig i minst 5 min.

Börja sedan forma bullarn. En liten handfull gâr ât till en bulle. Rulla ut degen sâ att den blir ca 30 cm lâng och fingertjock. Forma den och lât jäsa i 20 min före du penslar pâ ägg, lägger i russinen och gräddar. Bullarna skall gräddas i 8-10 min. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar