måndag 10 februari 2014

Couscous med grillade grönsaker

OS har börjat, sâ här tittar vi OS sâ fort vi bara har tid. Jag har ocksâ hunnit med mitt första lânglopp - 15 km löpning igâr. Jag fick blodad tand och skall börja förbereda mej för en halvmara om en mânad tror jag. Nog pratat om idrott, ni är ju här för att fâ nya receptidéer antar jag. Jag har hört att det är bra att äta massa grönsaker sâ idag tänkte jag bjuda pâ ett vegetariskt recept: couscous med grillade grönsaker.



Tillagningstid: 45 min - 1h

Ingredienser

500 g pumpa
2 zucchinin
1 rödlök
olivolja
200 g couscous
kycklingbuljong
250 g tomater skuren i klyftor
1 röd paprika
färsk koriander och persilja
citronsaft frân en citron
salt och peppar

Skär pumpan i mindre bitar, skiva zucchinin och paprikan, klyfta rödlöken.
Hetta upp lite olja i en stekpanna och stek pumpan under lock i 10 min.
Placer sedan grönsakerna i en ugnsform, häll över 2 msk olivolja. Salta och peppra och rör om.
Grilla i ugnen i 225°c i 25 min (eller tills grönsakerna blivit lite mjuka.
Koka coucousen i kycklingbuljongen.
Blanda couscousen med grönsakerna och örterna.
Vispa ihop resten av olivoljan, citronsaften, salt och peppar och servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar