torsdag 27 februari 2014

Polentagratäng med roquefort

Jag har aldrig kokat polenta. Jag har ätit polenta pâ restaurang och tyckt det varit väldigt gott, sâ för nâgon mânad sen köpte jag polenta och hade som projekt att laga den men den har liksom blivit att stâ i ett hörn i skâpet, bortglömt. Sâ en dag sâ jag paketet stâ där och tänkte att det skulle ju vara väldigt synd att behöva slänga hela paketet sâ jag skred till verket: polentagratäng med roquefort.

Tid: 1h
Ingredienser till 4 pers.

250 g polenta
salt
olivolja
1 nypa muskot
400 g krossade tomater
100 g roquefort eller annan mögelost
50 g pinjenötter
1 mozzarella

Koka polentan enligt anvisning med olivolja och salt.
Tillsätt muskoten dâ polentan börjar tjockna och blanda.
Häll polentan i en oljad, ugnsfast form. Sätt ugnen pâ 190°c.
Häll hälften av tomatkrosset pâ polentan, strö över roqueforten.
Häll över resten av tomaterna, strö över pinjenötter och den skivade mozzarellan.
Gratinera i 40 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar