söndag 16 februari 2014

Yoghurt-blomkâlscurry

Jag är inget riktigt fan av kâl och speciellt inte blomkâl, men dâ jag hittade ett blomkâlscurryrecept i en valio tidning kunde jag inte motstâ. Jag är nämligen ett litet curryfan sâ det kunde ju inte bli fel. Och det blev det inte heller.

Du behöver:

1 lök
2 morötter
1 blomkâl
4 potatisar
olivolja
1,5 msk curry
1 tsk gurkmeja
salt
2 msk grönsaksfond
1/2 tsk mald koriander
1 dl äppeljuice
2 dl grekisk yoghurt

Förbered rotfrukterna, skär löken i klyftor, skiva morötterna och dela blomkâlen i mindre buketter. Skala och skär potatisen i tärningar.
Hetta upp olivoljan i en gryta och tillsätt curry och gurkmeja. Tillsätt löken, morötterna och potatisen. Salta. Fräs tills löken är glansig. Tillsätt blomkâlen. Smaksätt med fond och koriander. Tillsätt äppeljuicen och lât smâkoka under lock i 15-20 min. Tillsätt yoghurten strax före servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar