måndag 28 oktober 2013

Havremuffins med äpplen

Här in Frankrike äter man (som ni kanske vet) sött till frukost och inte salt som vi är vana med i Norden. Lite svârt är det att vänja sej vid det och jag äter fortfarande helst salt om jag fâr välja. Dâ min sambos föräldrar kommer pâ besök har jag däremot inget val. Det skulle aldrig falla dem in att äta en salt frukost. För att undvika feta croissanter bakade jag mina egna frukostmuffins senast svärmor var pâ besök.

Ingredienser till 15-20 havremuffins


2 äpplen
50 g havregryn
100 g vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g rârsocker
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl rapsolja (den rapsoljan jag använde var väldigt stark i smaken sâ om din olja ocksâ är stark i smaken och du inte gâr pâ diet: använd smör/margarin)
râsocker
2 tsk kanel

  1. Skala och riv äpplena.
  2. Blanda havregrynen, mjölet, bakpulvret, vaniljsockret och rapsoljan i en skâl.
  3. Vispa ägg och socker pösigt.
  4. Blanda ner äggröran i smeten.
  5. Blanda ner äpplena. Tillsätt kanel.
  6. Häll smeten i muffinsformar, strö över lite râsocker.
  7. Grädda i 180°c i ca 15 min. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar